پورتال اداره کل آموزش و پرورش استان قم
کدمطلب: KLF34d4c      تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۰۱ ۰۹:۲۵:۱۷      تعداد بازديد اين صفحه:  ۱۷۰

همکاری ۱۲۰ متخصص در پایگاه‌های سنجش سلامت نوآموزان قمی رئیس اداره آموزش وپرورش استثنایی : همکاری ۱۲۰ متخصص در پایگاه‌های سنجش سلامت نوآموزان قمی

همکاری ۱۲۰ متخصص در پایگاه‌های سنجش سلامت نوآموزان قمی رئیس اداره آموزش وپرورش استثنایی : همکاری ۱۲۰ متخصص در پایگاه‌های سنجش سلامت نوآموزان قمی

به گزارش اداره اطلاع رسانی وروابط عمومی آموزش وپرورش استان قم ،  سید احمد آقامیری رئیس اداره آموزش وپرورش استثنایی  در گفت‌وگو با کارشناس روابط عمومی ، در بیان فلسفه اجرای طرح سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان اظهار داشت: در این طرح آمادگی  نوآموز برای تحصیل و میزان سلامت جسمانی و درواقع وضعیت نوآموز قبل از ورود به دبستان، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

 وی با اشاره به مهم‌ترین هدف این طرح گفت: با توجه به اینکه  برخی از اختلالات و کاستی‌های جسمانی قبل از شروع دبستان به‌خوبی تشخیص داده نمی‌شود و این طرح سنجش، کنترل عالمانه‌ای است که تمام نو آموزان  تحت پوشش آن قرار می‌گیرند، می‌توان گفت مهم‌ترین هدف اجرای طرح سنجش سلامت نوآموزان پیشرفت تحصیلی آنان خواهد بود.

رئیس اداره آموزش‌وپرورش استثنایی استان قم افزود: سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی به دنبال شناسایی دانش‌آموزانی، با نیازهای ویژه است که باید وارد مدارس استثنایی شوند. همچنین در این طرح بحث بهداشت و سلامت دانش آموزان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و این موضوع باید برای والدین نهادینه شود که طرح سنجش به نفع خودشان خواهد بود.

آقامیری خاطرنشان کرد: طرح سنجش شامل دو مرحله مقدماتی و معاینه بالینی و تخصصی است و نوآموزانی که نیاز به ارزیابی تخصصی نداشته باشند پس از دریافت شناسنامه سلامت به دبستان مورد تقاضای ثبت‌نام معرفی می‌شوند.

 وی یادآور شد: نوآموزانی که در مرحله مقدماتی مشکوک به مشکل تشخیص داده شوند پس از اجرای آزمون‌های تخصصی موردنیاز و تعیین جایگاه آموزشی به واحد آموزشی مربوطه معرفی خواهند شد.

وی گفت : ارزیابی تخصصی آمادگی تحصیلی، بینایی و شنوایی تنها در مراکز و کلینیک‌های وابسته به آموزش و پرورش استثنایی به‌صورت رایگان انجام می‌شود.

آقامیری بابیان اینکه دانش‌آموزی که دارای نارسایی‌های جسمانی است و نیز دانش‌آموزانی که معلولیت جسمی و حرکتی دارند و یا نابینا هستند به این معنا نیست که نمی‌توانند در کنار سایر دانش آموزان عادی به تحصیل بپردازند، افزود: برخی از این دانش آموزان باوجود معلولیتی که دارند، می‌توانند در بهترین مدارس تیزهوشان شرکت کنند که به این طرح، طرح فراگیر یعنی تحصیل دانش آموزان استثنایی در مدارس عادی گفته می‌شود.

وی ادامه داد: طرح تلفیقی یعنی اینکه دانش‌آموز با نیازهای ویژه به معلم عادی برای تحصیل سپرده شود و در کنار دانش آموزان عادی تحصیل کند و در کنار آن‌یک معلم متخصص به‌عنوان رابط قرار دهیم که معلم را در ایجاد ارتباط صحیح بادانش آموز با نیازهای ویژه یاری دهد.

 به گفته رئیس اداره آموزش‌وپرورش استثنایی استان قم، اما دانش‌آموزانی که کم‌توان ذهنی هستند نمی‌توانند در کنار دانش آموزان عادی تحصیل کنند و این موضوع قابل‌توجه و بررسی است.

آقامیری با اشاره به تعداد پایگاه‌های فعال در اجرای طرح سنجش سلامت کودکان گفت: این طرح در 9 پایگاه ثابت و یک پایگاه تخصصی اجرا می‌شود و والدین با مراجعه به نزدیک‌ترین مدرسه محل سکونت و با ثبت‌نام اولیه، می‌توانند منتظر نوبت فرزندان خود برای سنجش باشند.

وی بابیان این‌که در صورت نیاز طرح سنجش سلامت تمدید می‌شود، اضافه کرد: در این طرح برای هر ناحیه آموزش‌وپرورش 2 پایگاه در نظر گرفته‌شده و یک پایگاه نیز در نوبت عصر دایر است و یک پایگاه سنجش سیار نیز بعد از ماه رمضان در مناطق قم فعالیت خواهد کرد.

 رئیس اداره آموزش‌وپرورش استثنایی استان قم در توصیه به والدین یادآور شد: قبل از انجام سنجش، کودک باید خواب کافی داشته باشد و در شرایط روحی و روانی مناسبی باشد تا جایگاه آموزشی کودک به‌درستی تشخیص داده شود.

به گفته آقامیری در طرح سنجش کودکان بدو ورود به دبستان، 120 متخصص امور بینایی، شنوایی، آمادگی تحصیلی و همچنین مسئول پایگاه همکاری می‌کند.

وی افزود: پس از مشخص شدن جایگاه آموزشی کودکان، اولیا باید برای انجام واکسیناسیون مربوط به بدو ورود به دبستان آن‌ها نیز به مرکز بهداشتی که برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود، مراجعه کنند.

رئیس اداره آموزش‌وپرورش استثنایی استان قم، با اشاره به سنجش سلامت کودکان بدو ورود به‌پیش دبستانی، گفت: تشخیص زودهنگام اختلالات در کودکان به والدین فرصت بیشتری برای رفع مشکل و مداخله بهنگام می‌دهد.

 بر همین اساس، سال گذشته سه هزار و 574 تن از کودکان بدو ورود به‌پیش دبستانی سنجش سلامت شدند و امسال نیز تلاش داریم سنجش این کودکان که از شهریورماه آغاز می‌شود به هشت‌تا 10 هزار تن افزایش یابد.

آقامیری با اشاره به تعداد دانش آموزان استثنایی در استان قم افزود: یک هزار و 766 دانش‌آموز استثنایی در استان قم تحصیل می‌کنند که از این تعداد یک هزار و 391 تن در 28 مدرسه خاص و 375 تن نیز که اختلالات کمتری دارند در کنار دانش آموزان عادی تحصیل می‌کنند.

وی ادامه داد: از این تعداد یک هزار و 164 تن از این دانش آموزان آسیب‌دیده ذهنی، 96 تن‌آسیب دیده بینایی، 321 تن‌آسیب دیده شنوایی، 51 تن‌آسیب دیده رفتاری و 134 تن نیز آسیب‌دیده حرکتی هستند.

رئیس اداره آموزش‌وپرورش استثنایی قم در ادامه گفت: با توجه به هزینه بالای تأمین نیازهای کمک توان‌بخشی دانش آموزان استثنایی ازجمله واکر، ویلچر، سمعک و عینک، حضور خیران در کمک به این دانش آموزان یک ضرورت است.

آقامیری با دعوت از خیران افزود: خیران می‌توانند در صورت تمایل کمک‌های خود را به شماره‌حساب 110269174009 بانک ملی شعبه بلوار امین به نام صندوق خیریه حضرت ابوالفضل العباس(ع) واریز کنند.

 

موردی جهت نمایش و جود ندارد.
دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط آموزش و پرورش در سایت منتشر خواهد شد «پیام‌هایی که شامل تهمت یا افترا باشدمنتشر نخواهد شد» پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد
آخرین اخبار
اخبار برگزیده
دیدگاه