پورتال اداره کل آموزش و پرورش استان قم
کدمطلب: KoCqieMT      تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۱۳ ۱۰:۰۶:۲۳      تعداد بازديد اين صفحه:  ۲۱۳

آیت الله مکارم شیرازی مطرح کرد: ضرورت دقت در گزینش معلمان و اساتید

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به نقش برنامه ریزی، کتاب و بویژه معلم در تربیت روحیه دینی دانش آموزان و دانشجویان، گفت: باید در گزینش معلمان و اساتید مدارس و دانشگاه ها دقت زیادی صورت بگیرد

به گزارش اداره اطلاع رسانی وروابط عمومی آموزش وپرورش استان قم ،  حجت الاسلام والمسلمین محمدیان رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی وزارت آموزش و پرورش ، مدیرکل آموزش وپرورش استان قم و جمعی از اعضای این سازمان با حضرت آیت الله مکارم شیرازی دیدارکردند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به برخی تخریب ها که در جامعه علیه برنامه های درسی صورت می گیرد، اظهار داشت: متأسفانه محیط جامعه ما محیط سوء ظن است و در این محیط باید احتیاط کرد که سوء ظن ها اهداف اصلی ما را تخریب نکند.

وی تأکید کرد: در میان جناح های سیاسی کشور سه گروه وجود دارند، گروهی مذهبی کمرنگ، گروهی بی تفاوت و تعدادی نیز مخالف مذهب هستند که مذهب را مانع تعالی سیاست می دانند و معتقدند مذهب و دین سبب تضعیف جناح می شود، بنابراین شما در تدوین متون درسی مدارس باید مراقب این سه گروه باشید.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه فرهنگ غرب بر روی برخی معلمان و اساتید تأثیرات منفی گذاشته است، خاطرنشان کرد: برخی متأسفانه خودباخته غرب هستند، همچنانکه پیش از انقلاب معروف بود که می گفتند ایرانی پیشرفت نمی کند مگر این که جسما و روحا غربی بشود و امروز نیز برخی سعی دارند در لابه لای کارهای خود این فرهنگ را غالب کنند، بنابراین در انتخاب و گزینش معلمان نیز باید دقت بیشتری صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه سه گزینه برنامه ریزی، کتاب و معلم در تربیت دانش آموزان نقش بسزایی ایفا می کنند، ابرازداشت: گاهی اوقات کتاب و برنامه خوب است ولی معلم آن گونه که باید باشد، نیست و برعکس یک معلم خوب در تقویت روحیه دینی دانش آموز می تواند نقش بزرگی ایفا کند، همچنان که زمینه ساز ورود خود من به حوزه یک معلم فیزیک بود که بسیار خوب با مبانی دینی آشنایی داشت و به ما نیز منتقل می کرد.

این مرجع تقلید ادامه داد: برخی غربی ها با کتاب هایی که تولید می کنند فرهنگ خود را در جامعه اسلامی جاسازی می کنند که خیلی از اوقات ما نیز توجهی نداریم و کتاب های آنها را ترجمه کرده و به میان مردم می فرستیم، تا جایی که بنده کتابی در مورد جامعه شناسی دیدم که تنها یک صفحه از مذهب در آن مطلب آمده بود و در آن یک صفحه نیز تأکید شده بود که دین از جهل و ترس بشر نشأت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه لازم است تغییرات کتاب های درسی در مقدمه آن ذکر شود، یادآور شد: گاهی اوقات شما مطلبی را از یک جای کتاب حذف می کنید و به قسمت دیگری می برید ولی وقتی مردم نگاه می کنند فکر می کنند به عنوان نمونه مسأله جهاد یا قرآن از کتاب درسی حذف شده است، بنابراین تغییرات را حتما در ابتدای کتاب یا در پاورقی ها ذکر کنید.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود به حساسیت کار تدوین متون درسی اشاره کرد و عنوان داشت: فرزندان ما در سه محیط خانه، جامعه و مدرسه تربیت می شود و هر زمان که یکی از این موارد تضعیف شود بار بر روی دو مورد دیگر گذاشته می شود؛ امروز در جامعه ما با توجه به گسترش فضاهای مخرب مجازی و کم بودن وقت والدین حساسیت کار مدارس بسیار بالا است.

وی در پایان تصریح کرد: ما در اصول یک قاعده داریم که «المیسور لا یترک بالمعسور» یعنی انسان هر چه قدر می تواند باید کار کند و به صرف اینکه موانعی سر راه وجود دارد نباید وظایف را ترک کرد، بنابراین شما نیز در کار خود با جدیت پیش بروید و از کنایه و تهدیدات هراسی به دل خود راه ندهید.

موردی جهت نمایش و جود ندارد.
دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط آموزش و پرورش در سایت منتشر خواهد شد «پیام‌هایی که شامل تهمت یا افترا باشدمنتشر نخواهد شد» پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد
آخرین اخبار
اخبار برگزیده
دیدگاه